Τον Μάιο του 2019, πραγματοποιήσαμε συνάντηση εργασίας με τις συνεργαζόμενες χώρες στο‘’Sakiai’’της Λιθουανίας.
Σε αυτή τη φάση του προγράμματος είχαμε να κατασκευάσουμε, βάσει σχεδίου, δυο κόμικ σε ηλεκτρονική μορφή που το θέμα τους ήταν προβλήματα που έχουν να αντιμετωπίσουν οι μαθητές στον κοινωνικό τους περίγυρο στην αυλή του σχολείου και τρόποι αντιμετώπισης αυτών των προβλημάτων με στόχο την προαγωγή της ψυχικής υγείας.
Στη συνέχεια είχαμε να ετοιμάσουμε ένα μάθημα θεατρικής αγωγής με παιχνίδια ρόλων και θεατρικό παιχνίδι με στόχο την προώθηση της ψυχικής υγείας και της συνεργασίας των παιδιών μεταξύ τους. Τέλος, έπρεπε να παρουσιάσουμε τη χώρα μας με μια παρουσίαση σε ηλεκτρονική μορφή.
Την πρώτη μέρα της διακρατικής συνάντησης που έγινε στο ‘’Sakiai’’, μια μικρή επαρχία της Λιθουανίας, επισκεφτήκαμε το υπεροχο σχολείο των Λιθουανών μαθητών, οι οποίοι μας υποδέχτηκαν θερμά με ένα αναμνηστικό δώρο, φτιαγμένο από τους ίδιους και μας έκαναν ξενάγηση στο σχολείο τους.Αυτό που μας εντυπωσίασε ήταν οτι εκτός από τις τεράστιες εγκαταστάσεις όπως η αίθουσα τελετών, το στάδιο, η αίθουσα σίτισης που τρώνε όλα τα παιδιά και οι εσωτερικές αυλές είχαν μετατρέψει όλο το υπόγειο του σχολείου σε εργαστήριο και παιδικό μουσείο τέχνης με κεντρικό έργο έναν τρισδιάστατο «Δούρειο Ίππο» από την «Οδύσσεια» με μέταλλα και ξύλα.
Ολόκληρο το σχολείο ήταν διακοσμημένο με έργα τέχνης των παιδιών όπως πίνακες ζωγραφικής, κολάζ, κούκλες και ξύλινες κατασκευές.Αυτό οφείλεται στο εκπαιδευτικό τους σύστημα, που όπως μας είπαν οι δάσκαλοί τους στηρίζεται ουσιαστικά στην εδυνάμωση της ψυχικής υγείας των μαθητών μέσα σε ένα κλίμα συνεργασίας, ηρεμίας και ομαδικότητας, με κέντρο την Τέχνη και την ανάπτυξη καλλιτεχνικών δεξιοτήτων από τους μαθητές.
Οι εκπαιδευτικοί δίνουν πολύ μεγάλη έμφαση στη συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών μέσα από τη μουσική, τη γυμναστική, τα εικαστικά, το θέατρο, την ξυλουγική και τη μαγειρική. Γι΄ αυτό το λόγο είχαν ειδική αίθουσα μαγειρικής, ξυλουργικής και θεατρικής αγωγής. Στο σχολείο υπάρχει θεατρική ομάδα που έχει λάβει διεθνείς διακρίσεις και βραβεία για τις αρχαίες τραγωδίες που ανεβάζει μεταφρασμένες στα Λιθουανικά και έχει ταξιδέψει σε πολλές χώρες της Ευρώπης έως τη Σικελία.
Στο σχολείο λοιπόν γνωρίσαμε τον τρόπο λειτουργίας των σχολείων της Λιθουανίας εφόσον επισκέφτήκαμε και διδάξαμε θεατρικό παιχνίδι σε Λιθουανούς μαθητές, ηλικίας 11 & 12 ετών. Βάλαμε τα παιδιά σε κύκλο και αρχίσαμε ενα παίζουμε παιχνίδια γνωριμίας με τα παιδιά. Στη συνέχεια κινηθήκαμε στο χωρο με τη μουσική και παίξαμε επικοινωνιακά παιχνίδια ρόλων. Στο τέλος φτιάξαμε μια ομαδική ήχο-ιστορία με κινήσεις και εκφράσεις από όλα τα παιδιά.Το αποτέλεσμα ήταν εκπληκτικό! Είχαμε γίνει μια δεμένη ομάδα με παιδιά που δεν μιλάγαμε ούτε καν την ίδια γλώσσα!
Ύστερα μας παρουσίασαν μια υπέροχη γιορτή υποδοχής με χορωδίες και παραδοσιακούς χορούς της χώρας τους. Μας αφιέρωσαν ένα χορό που δίνει έμφαση στις τρεις γενιές που η μία δίνει τη σκυτάλη στην άλλη και χορεύεται αποκλειστικά με τρεις γυναίκες (γιαγιά - μητέρα - κόρη). Για την Ελλάδα επίσης είχαν ετοιμάσει μουσικοχορευτικό δρώμενο με τις «Καρυάτιδες».
Στο τέλος της μέρας μας πήγαν σε ένα άλλο καλλιτεχνικό σχολείο το ‘’Circus School’’, στο οποίο συμμετέχουν παιδιά που έχουν ταλέντο στην ενόργανη και ακροβατική γυμναστική και μας παρουσίασαν μια θεαματική παράσταση τσίρκου με ακροβατικά δρώμενα.
Την επόμενη μέρα στο σχολείο επισκεφτήκαμε για λίγο τις τάξεις των παιδιών και ήρθαμε σε επαφή μαζί τους μέσα από ένα εκπαιδευτικό διαδραστικό εργαστήριο, όπου έπρεπε να γράψουμε ένα μήνυμα με θέμα τη φιλία και τη συναδέλφωση των λαών. Το μήνυμα αυτό γράφτηκε πάνω σε ένα χάρτινο περιστέρι και κρεμάστηκε πάνω στο: « Δέντρο της Φιλίας», ένα δέντρο, από σχοινιά και ξύλινα πουλιά που είχαν κατασκευάσει μόνοι τους οι Λιθουανοί μαθητές και θα μείνει για πάντα στο σχολείο τους, ως δείγμα φιλίας ανάμεσα στις διακρατικές χώρες του προγράμματος.
Αξίζει να σημειωθεί η τελετή βράβευσης των συμμετεχόντων Ευρωπαικών χωρών με τιμητικούς τίτλους και αναμνηστικά. Η τελετή έλαβε μέρος στην αυλή του σχολείου της Λιθουανίας, όπου υπάρχει ένα μικρό αρχαιοελληνικό, υπαίθριο θέατρο, με κερκίδες, σαν το θέατρο της Επιδαύρου σε μικρογραφία, με μαρμάρινες στήλες και με τις αρχαίες μάσκες της Αρχαίας Τραγωδίας και της Κωμωδίας. Ήταν πολύ συγκινητικό που εκεί μας προσφώνησαν και μας βράβευσαν, προσφέροντας μας τιμητικούς τίτλους και δώρα .
Συναντήσαμε επίσης, τοπικούς φορείς (Δήμο, Περιφέρεια, Σύλλογο Γονέων και άλλους πολιτιστικούς φορείς), οι οποίοι μας υποδέχτηκαν με υποδειγματική ευγένεια, μας ενημέρωσαν για το διοικητικό πλαίσιο και τη συνεργασία σχολείου και κοινωνίας και μας προσέφεραν γεύμα.
Συνοψίζοντας, υπήρξε μια άριστη συνάντηση εργασίας, η οποία μας έδωσε πολλές αφορμές για γόνιμους προβληματισμούς και καινούριες ιδέες για τη βελτίωση της δικής μας σχολικής κοινότητας.